آیا سوسک ها خطرناک هستند؟ آیا سوسک ها گاز می گیرند؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا  (CDC)، سوسک ها گاز نمی گیرند. با این حال، آنها می توانند شما را با خارهای سنگین پای خود خراش دهند. و از آنجا که آنها حامل باکتری هستند، خراش سوسک به طور بالقوه می تواند باعث عفونت شود.

 

آیا سوسک میتواند باعث بیماری شود ؟

 

اگرچه شواهد کمی برای ارتباط سوسک ها و شیوع بیماری های خاص وجود دارد، اما سوسک ها می توانند حامل باکتری باشند.به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده  (EPA)، سوسک ها حامل باکتری هایی هستند که اگر روی غذا رسوب کنند، می توانند باعث سالمونلا، استافیلوکوک و استرپتوکوک شوند.
به گفته سازمان جهانی بهداشت  (WHO)، سوسک ها به عنوان ناقل بیماری های روده ای مانند اسهال خونی، اسهال، وبا و تب حصبه شناخته شده اند.

 

 

آلرژی به سوسک

طبق مقاله‌ای که در سال 2012 در مجله تحقیقات آلرژی، آسم و ایمونولوژی منتشر شد، سوسک‌ها یکی از رایج‌ترین منابع آلرژن‌های داخلی هستند.تصور می‌شود که آنزیم‌های موجود در مدفوع سوسک ها، ریزش اعضای بدنشان ، تخم‌ها و بزاق سوسک‌ها باعث واکنش‌های آلرژیک در بسیاری از افراد می‌شود.طبق  EPA، کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی سوسک هستند.

 

بر اساس گزارش انجمن ملی مدیریت آفات، 63 درصد از خانه ها در ایالات متحده حاوی آلرژن های سوسک هستند. این رقم در خانه های شهری به بین 78 تا 98 درصد افزایش می یابد.

 

چگونه می توان از شر سوسک ها خلاص شد؟

به جز سمپاشی سوسک که فقط یک شرکت با تجربه میتواند این کار را انجام دهد ، می توانید تعداد سوسک ها را در خانه خود با محدود کردن دسترسی آنها به آب، غذا و سرپناه کاهش دهید:

 

  • نقاط ورودی مانند ترک های کف و دیوار را مهر و موم کنید
  • لوله های که نشتی دارند را تعمیر کنید
  • مناطق معمولاً مرطوب را خشک نگه دارید
  • از تله و طعمه سوسک استفاده کنید
  • تمام ظروف زباله را محکم بپوشانید
  • مواد غذایی را در ظروف بدون هوا (از جمله مواد غذایی در کابینت) نگهداری کنید.
  • ظروف کثیف را بلافاصله پس از استفاده تمیز کنید.
  • کاسه غذای حیوانات خانگی تمیز غذای حیوانات خانگی را بیرون نگذارید.
  • خرده های غذا را از روی میزها، پیشخوان ها، اجاق گاز و کف ها پاک کنید.
  • به طور مرتب کف ها را جاروبرقی و تمیز کنید.
  • اطراف و زیر مبلمانی را که بندرت جابجا می شوند تمیز کنید (حداقل سالیانه)
  • به هم ریختگی را از کمدهای ذخیره سازی، مانند قفسه ها و کشوها از بین ببرید.

 

درباره سوسک ها بیشتر بدانید !

سوسک ها نوعی از حشرات هستند. آنها 6 پایه بلند، 2 شاخک  بلند و 2 جفت بال دارند. بسته به نوع سوسک، طول یک سوسک بالغ حدود 1/2 تا 1 اینچ است.در سرتاسر جهان، بر اساس منبع معتبر مؤسسه ملی علوم بهداشت محیطی آمریکا، هزاران گونه سوسک وجود دارد. از این هزاران، تنها حدود 30 نوع وجود دارد که به نوعی آفت محسوب می شوند که باید برای آنها از روش سمپاشی استفاده کرد.شرکت سمپاشی سوسک تهران

 

در ایالات متحده، سوسک هایی که آفت محسوب می شوند عبارتند از:

  1. سوسک آمریکایی  (Periplaneta americana)
  2. سوسک آلمانی  (Blattella germanica)
  3. سوسک شرقی  (Blatta orientalis)
  4. سوسک نوار قهوه ای  (Supella longipalpa)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سوسک‌ها در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب یافت می‌شوند و فسیل‌هایی از سوسک‌ها وجود دارند که قدمت آن‌ها به 350 میلیون سال قبل می‌رسد ! 

 

منبع : Healthline